Levinyt!
 

Levin Igluilla luksus on lämpöä ja huolehtimista

10.11.2021

Tehokas ja toimiva organisaatio

Kun Levin Iglujen palvelurakennus, jossa sijaitsevat yrityksen ravintola sekä vastaanottotilat, valmistui vuonna 2016, tuli talon uuteen ravintolaan töihin myös Reeta Kari. Nykyisin hänen työkuvastaan kertoo nimike resort manager, joka vastaa koko yrityksen päivittäisestä toiminnasta eli asiakkaiden kaikista palveluista sekä huolinta- ja siivouspalveluista.

Lasi-igluja on tunturin komeimmalla alueella kaikkiaan 27, joista kolme isompaa suite iglua, majoitusyksikkö Revontulitalo sekä ravintola Utsu. Levin Iglut omistaa yritys, jonka toimitusjohtajana on Kristiina Kylmälahti.

Reeta Kari sanoo, että kun omistava yritys on yksityinen perheyritys, henkilökunta on sopivan pieni kooltaan ja eri osastoilla ovat hyvät tiiminvetäjät, on työ yrityksessä mutkatonta.

reeta

– Täällä on helppo kommunikoida ja asiat hoituvat nopeasti, kun ei ole liian isoa organisaatiota. Täällä pääsee elämään asiakkaan rinnalla heidän elämyksissään ja tunnelmissa. Iglut on luksuskohde, jossa se luksus muodostuu erityisen hyvästä palvelusta, toki erikoisilla rakennuksilla ja sijainnilla on oma osansa, mutta tärkeintä on aina asiakkaan huomioiminen. Meillä on aina aikaa vastailla kysymyksiin ja ratkoa myös mahdollisia pulmia.

Reeta Kari huomauttaa myös, että iso asia on yrityksen omistajien luottamus työntekijöitään kohtaan. He kunnioittavat alaistensa ammattitaitoa, ja se tuntuu henkilökunnasta hyvältä.

 

Aktiivi työvoimapolitiikassa

Reeta Kari on aktiivinen työnsä ohella lisäksi varapuheenjohtajana MaRan Lapin paikallisyhdistyksessä.

– Ravintola-alalla on nyt vaikeaa koronan takia, sillä on menetetty paljon työvoimaa muille aloille, ja tällä hetkellä on vaikeaa saada edes väkeä alan koulutuksiin. Ulkomaalainen työvoima tuleekin alalla yhä lisääntymään, kun kotimaasta ei enää väkeä saada.

– Sesonkipaikoilla on lisäksi muutenkin vaikeampaa, kun ei kaikkia voida työllistää ympärivuotisesti. Esimerkiksi Levillä väkeä palkataan päätoimisesti sopimuspalkoilla. Täällä igluilla ovat myös samat ongelmat, kun emme voi pitää taloa avoinna läpi kesän. On aina vähän haastavaa löytää työntekijöitä uuden kauden kynnyksellä. Ja lisäksi tunturissa on edelleenkin huutava kausityöntekijöiden asuntopula.

Reeta Karin ohella Levin Igluissa osastoista vastaavat keittiöstä Jussi Piiroinen, hotellin vastaanotosta Karoliina Pasma, ravintolan salista Mervi Savolainen ja huolinnasta Anja Sieppi.

 

Oma arki voi olla toisen luksus

Levin Iglut on alusta asti ollut luksusmatkailukohde, sillä useimmiten kansainväliset vieraat yöpyvät yön tai useamman lasikattoisissa igluissa revontulia ja tunturimaisemaa ihaillen. Useimmiten ollaan asialla ihan ensimmäistä kertaa ja Lappi kiehtoo arktisuudellaan ja lumella. Koronasta huolimatta myös kotimaiset matkailijat ovat löytäneet iglut ja samalla koko Lapin uudestaan.

– Mutta ne varsinaiset unohtumattomat elämykset voivat olla meidän mielestä hyvinkin pieniä asioita, kuten ensi kertaa itse sytytetty nuotio kodan tulisijaan. Toisinaan täällä on suuria tunteita pelissä, kun kyse on kosinnasta tai hääjuhlista, niille halutaan erityinen paikka ja aika. Asiakkaat hakevat unohtumattomia puitteita ja muistoja itselleen ja me yritämme parhaan mukaan niitä toteuttaa ja jatkaa satua.

– Yrityksen perustaja Tauno Mäkelä tapaa sanoa, että vaikka seinät olisivat kultaa ja olisi miten paljoin vain rikkauksia, ei sillä ole merkitystä, jos ihmiset eivät pidä toisistaan huolta ja kohtaa toisiaan. Siinä se on lukusmatkailunkin ydin, asiakkaan kohtelussa.

Reeta Kari palkittiin tänä vuonna lokakuussa Levin Kipinäpäivillä Vuoden asiakaspalvelijaksi, joten hän tietää kyllä, mistä puhuu.

 

Jaspis Toivonen

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Lyhyesti Leviltä

 
LeviNYT!  
Postiosoite: Luhtapolku 7
  99140 Köngäs
Puh: 040 8482 445
© Luhtaway Media & Tekniikka Oy 2021
Nettitaivas