Kotimaa
Lappi-brändiä luodaan uusiksi – ”ehkä sitä arkea ja rosoisuuttakin toivotaan enemmän esiin”
Maakunnan kärkihankkeeseen otetaan kaikki halukkaat mukaan uutta luomaan.
Uutta Lappi-brändiä luodaan nyt. Nykyinen brändi on hyvin tunnettu, joten uutta rakennetaan entisen päälle. Millainen uusi brändi tulee olemaan, on vielä arvoitus.
Lapin brändipöytä -tilaisuus järjestettiin torstaina Levillä. Mukana oli noin sata osallistujaa eri aloilta ja tahoilta.
– Työtä ei tehdä yksin vaan kutsumme tähän mukaan kaikki lappilaiset, nykyiset ja tulevat. Syksyllä käynnistyy laaja osallistamistyö, kun kierrämme kaikki Lapin kunnat ja luvassa on muun muassa työpajoja, Lappi-brändi 2.0 -hankkeen projektipäällikkö Katariina Imporanta kertoo.
Kyseessä on vuoden alussa startannut kolmivuotinen hanke, jota Imporanta kuvaa maakunnan kärkihankkeeksi. EAKR-rahoitetun hankkeen budjetti on 1,4 miljoonaa euroa. Toteuttajina ovat Lapin liitto ja Lapin yliopisto.
Imporannan mukaan nyt kartoitetaan ovatko brändiviestit ajankohtaisia ja vastaavatko ne uusien kohderyhmien tarpeita.
– Päivitämme nykyisen Lappi-brändin sekä teemme Lappiin luovan toimialan ja kulttuurin kasvuohjelman. Lisäämme myös tutkimus-, kehittämis- ja innovaatio-osaamista erityisesti aineettoman pääoman luomisen näkökulmasta, Imporanta sanoo.
Imporanta muistuttaa, että brändin merkitys on valtava.
– Sillä on arvoa. On arvioitu, että esimerkiksi osakeyhtiöiden arvosta kolmasosa on brändin luomaa arvoa.
Imporanta kuvailee Lapin nykyistä brändiä hyvin matkailukeskeiseksi, mikä on myös hyvä asia, mutta jotain muutakin kaivataan.
– Lappi on hyvin tunnettu, se kiinnostaa ja herättää tunteita. Lappi-brändi on aika matkailullinen ja siinä on kiiltokuvamaisuutta sekä eeppisyyttä, missä luonto ja luonnossa liikkuminen dominoivat. Nekin ovat hyviä asioita, mutta ehkä sitä arkea ja rosoisuuttakin toivotaan enemmän esiin.
Maakuntajohtaja Mika Riipi korostaa, että uuden brändin luomisessa pyritään kaivautumaan syvälle Lapin sieluun.
– Syvyys kiinnostaa. Lappi ei ole vain matkailua. Tämä on niin laaja maakunta, että kuntien välillä on valtavasti eroja. Nyt pohdimme sitä, miten voimme kaivaa aitouden esiin, pian kansanedustajaksi varapaikalta lähtevä Mika Riipi sanoo.
Brändiasiantuntija Kirsti Lindberg-Repo nostaa myös esiin, että Lapissa on 21 kuntaa, joista kaikilla on erilainen luonne ja identiteetti.
– Jokaisella kunnalla on brändi ja jokaisen kunnan brändistä tulee Lapin yhteinen brändi. Sloganit tulee ja menee, mutta identiteetti on eri asia kuin slogan. Vahva brändi nostaa elinvoimaa ja Lapin vetovoimaisuutta.
Lindberg-Repo liputtaa pehmeiden arvojen puolesta, joita olisi syytä nostaa esiin uuden brändin luomisessa. Hänen mielestään ainakin kulttuuri, urheilu, lappilaisuus, murre, ilmapiiri, houkuttelevat tapahtumat, alueen tarina ja historia sekä paikalliset merkkihenkilöt ovat sellaisia asioita, jotka kiehtovat myös muita, tai ainakin sellaisia ihmisiä, joita tänne halutaan.
– Lapin asemoinnissa on keskeistä tunnistaa tosiasiat sekä määrittää vahvuudet sekä yleisöt joita puhutellaan. Emme me halua kaikkia tänne, vaan juuri ne oikeat yleisöt, Lindberg-Repo sanoo.
Lindberg-Repo vinkkaa seuraamaan myös mitä Ruotsin Lapissa tehdään parhaillaan.
– Sitä brändätään uniikin ruokakulttuurin kautta, mikä on varmasti tehokas tapa.
Lapin brändityö on nyt käynnissä ja valmista pitäisi tulla vuoden 2026 loppuun mennessä.
– Brändi on Lapin tärkein ominaisuus, mitä pitää rakentaa pitkäjänteisesti ja huolella, Lindberg-Repo korostaa.