Paikallisuutiset

Kansainvälistyminen näkyy ja tuntuu kaikkialla

Urheiluvälinekaupassa ulkomaalaisten asiakkaiden määrän lisääntyminen vaikuttaa myös valikoimaan.

Osa Intersport Levin henkilökunnasta. Sesonkiajattelu vaikuttaa aina myös henkilökunnan määrään.

Intersport Levin kauppiaspariskunta Jukka Savo ja Hanna Kyyhkynen-Savo on pyörittänyt Levillä urheiluvälinekauppaa jo 15 vuoden ajan. Levin muutos ja kehitys on ollut näkyvää näiden vuosien aikana.

– Kansainvälistyminen näkyy, ja onhan Levi kasvanut varmaan Suomen ykköshiihtokeskukseksi. Päätoimija täällä on tehnyt hienoa työtä kasvun eteen, ja tietenkin kaikki yrittäjät ovat tehneet oman osansa, Savo sanoo.

Juuri kansainvälistyminen on ollut tällä kaudella selkeästi näkyvä asia, sillä ulkomaalaisten vieraiden määrä on kasvanut silminnähden ja tilastojenkin mukaan. Myös urheiluvälinekauppias vahvistaa asian.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ulkomaalaisten määrän kasvu on ollut kyllä merkille pantavaa. En olisi uskonut näin nopeaan ja suureen kasvuun. Aletaan puhua jo merkittävästä osuudesta.

Savon mukaan ulkomaalaiset asiakkaat ostavat hieman erityyppisiä tuotteita kuin suomalaiset. He myös vuokraavat enemmän välineitä.

– Varmaan joka paikassa on vuokrausmäärät nousseet ulkomaalaisten määrän kasvun myötä. Muuten kausi on ollut myynnin kannalta tavanomainen, Savo sanoo.

Kun ulkomaalaisten vieraiden määrä on lisääntynyt, niin suomalaisten suhteellinen osuus on pienentynyt.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Totuus on, että hiihtolomaviikoilla oli aiempaa vähemmän suomalaisia. Siinä oli selkeä muutos aikaisempiin vuosiin. Sen jälkeen alkoi tulla ilahduttavan paljon esimerkiksi norjalaisia. Nyt on ollut taas paljon erilaisia koulutusryhmiä ja yritysporukkaa, Kyyhkynen-Savo sanoo.

Yleinen taloudellinen epävarmuus näkyy suomalaisten ostoskäyttäytymisessä, mitä ulkomaalaiset asiakkaat paikkaavat.

– Kyllä sen huomaa, että suomalaiset ovat aiempaa tarkempia hankinnoissaan. Tietenkin käytettävissä oleva rahamäärä vaikuttaa myös lomalla hankittaviin asioihin, Savo sanoo.

Arvonlisäveron korotus ei ainakaan nosta suomalaisten ostovoimaa.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Ei se korotus loppujen lopuksi mahdoton ole, mutta totta kai asiat kertautuvat ja tulee se jonkin verran vaikuttamaan, Savo sanoo.

Lähes kaiken Levillä määrittävä sesonkiajattelu näkyy urheiluvälinekaupassa monella tavalla.

– Erilaiset ihmiset ostavat erilaisia asioita, mitä pitää ennakoida. Täytyy ottaa esimerkiksi huomioon, minkä lajin harrastajia tulee mihinkin aikaan, Kyyhkynen-Savo sanoo.

Savo korostaa, että missään muualla ei ole yhtä suurta kausivaihtelua kuin Levin kaltaisessa loma- ja hiihtokeskuksessa.

– Esimerkiksi sesonkityöntekijöiden määrä on täällä aika huikea kaikilla toimialoilla. Siinä mielessä tilanne on vaikea, että sesonkityöntekijöille on vaikea löytää sopivia asuntoja.

Levillä tehdään koko ajan töitä kesän matkailijamäärien kasvattamisen eteen. Intersport pitää ovensa auki lähes läpi vuoden.

– Me olemme olleet kesälläkin auki. Vähän aikaa ollaan touko-kesäkuulla kiinni ja ennen juhannusta avataan, Savo sanoo.

Ilmoita asiavirheestä