Ulkomaiset varaavat kesäloman Suomeen 2,7 kuukautta ennen loman ajankohtaa

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Ulkomaiset matkailijat tekevät parhaillaan kesälomatkojensa varauksia. Kesälomaan liittyvien järjestelyjen varaukset tehdään huomattavasti lyhyemmällä aikajänteellä kuin talvimatkojen varaukset. Ulkomaiset vapaa-ajan lomamatkailijat varaavat kesälomansa Suomeen keskimäärin 2,7 kuukautta ennen matkaa. Varauskäyttäymisessä on kuitenkin merkittäviä eroja maiden välillä.

Visit Finlandin kohdemarkkinoista eniten kesälomamatkailijoita Suomeen saapuu Saksasta, Yhdysvalloista ja Ranskasta. Saksalaiset varaavat matkansa kuten keskivertomatkailija eli 2,7 kk ennen matkaa.

Yhdysvaltalaiset lomailijat varasivat viime kesänä Suomen-matkansa kesäkaudelle keskimäärin 3,7 kuukautta etukäteen. Ranskalaislomailijat puolestaan varasivat kesämatkansa Suomeen 3,1 kuukautta ennakkoon.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

– Matkan varausjänteen pituus selittyy usein lähtömarkkinan etäisyydellä, ja Euroopan ulkopuolelta tulevat kaukomatkailijat tekevät varauksensa useimmiten hyvissä ajoin ennakkoon. Talvikaudella yhteys ei ole kuitenkaan näin suoraviivainen, sillä Suomen talven suositut majoituskohteet ja palvelut myydään nopeasti. Aikaisessa vaiheessa varauksia on tekemässä matkailijoita niin Euroopasta kuin kauempaakin, Visit Finlandin asiantuntija Katarina Wakonen kertoo.

Suomen talven vetovoima näkyy myös varausten aikaisessa ajankohdassa. Ulkomaiset vapaa-ajan matkailijat varaavat talvimatkansa keskimäärin 4,1 kuukautta ennen matkan alkua.

– Talvikauden vieraista suurin ulkomaalaisryhmä ovat britit. He haluavat varmistaa ”kerran elämässä” -kokemuksensa jopa lähes seitsemän kuukautta ennen matkansa alkua. Brittien suosiman joulumatkailun rajallinen kapasiteetti myydään nopeammin ja varausajat aikaistuvat, Wakonen avaa.

Toiseksi suurin ryhmä ovat ranskalaiset, jotka ovat liikkeellä lähes viisi kuukautta ennen matkaa. Kolmanneksi tulevat saksalaiset, jotka luottavat 3,7 kuukautta ennen matkaa tehtyihin varauksiin.

MAINOS - juttu jatkuu mainoksen jälkeen

MAINOS - mainos päättyy

Valmismatkojen merkitys Suomen talven myynnille on omatoimimatkailun suosion kasvusta huolimatta edelleen huomattava. Joka neljäs matka tehtiin omatoimimatkana. Erityisen brittimatkailijat suosivat valmismatkoja. Heistä lähes puolet, ja ranskalaisistakin lähes joka kolmas, tuli viime talvena Suomeen pakettimatkalla.

Matkailuvientiä kasvattavat ne maat, jotka onnistuvat parhaiten lisäämään omaa tunnettuuttaan ja houkuttelevuuttaan. Positiiviset asiat ja hyväntuulinen näkyvyys kuten onnellisuus ja ilmiöksi noussut sauna voivat antaa vauhtia myös matkailupalveluiden myynnille.

Ilmoita asiavirheestä