Levinyt!
 

Sähköauto ei metelöi eikä kärytä, koeajot viikoilla 11–15

05.03.2015

Poron plugarilta vauhtia.
Etelän vilkkaimmilla hiihtolomaviikoilla 8–9 voi Levillä koeajaa sähköautoa. Tesla model S 85 oli kiinnostuneiden kokeiltavana, ja innostunutta vipinää plugarilla riittikin. Normisti autot tankkaavat bensiksellä, sähköautot puolestaan lataavat itsensä plugarilla.
Jani Vuori Plug It Finland Oy:stä kertoi varauspuhelimen soineen ahkerasti ja koeajeluiden nettivarauksien täyttäneen hyvin päivät.

Poron plugari


- Viikoille 11–15 saamme Leville lisää koeajettavia. Silloin pääsee testaamaan Teslan lisäksi Nissanin malleja Leaf ja ENV -200, sekä Mercedes-Bentzin mallit, B Electric Drive ja S 500 Plug-In Hybrid. Kyseisten automerkkien omaa henkilökuntaa saadaan myös paikalle, joten silloin on hyvä tilaisuus kysellä edustajilta lisää autojen ominaisuuksista.

Pulinat pois ja paanalle.
- Yleensä ihmisillä on paljon ennakkoluuloja. Kysellään, miten sähköauto pärjää pakkasessa, miten siinä riittää akku, onko se lämmin, ja onko matkatavaratilaa. Vastaamme siten, että lähdemme heti koeajolle ja porisemme lisää ajon päätteeksi. Aika harva on aikaisemmin ajanut sähköautoa, ja Suomessa koko sähköautokulttuuri on varsin alussa, kertoo Vuori.
Vertailun vuoksi Suomessa ilmoitetaan tällä hetkellä olevan sähköautoja 1 000, Ruotsissa 7 000 ja Norjassa 45 000 kappaletta. Norjassa sähköautojen käyttöä valtio tukee voimallisesti, vaikka maa tunnetaankin öljy- ja kaasuvaltiona. Kiinnostus Suomessakin on kasvussa; eri puolilla Suomea on jo kymmenkunta sähköautoa taksikäytössä.
Suomessa sähköautojen latauspaikkoja rakennetaan koko ajan lisää, asialla ovat eri yhtiöt. Vielä niitä joutuu vähän kartoittamaan ennakkoon, varsinkin jos suunnittelee pitempää ajoa. Levillä lataus onnistuu Hullun Poron tontilla Poron Plugarilla ja Zero Pointilla sekä Taivaanvalkeissa Könkäällä. Myös Kemin Merihovissa on latauspaikka.
Autojen valmistajat ilmoittavat malleilleen yhden akkulatauksen kestävän tietyn kilometrimäärän. Mutta kannattaa olla arkirealisti ja kaapia lupauksesta päällimmäinen kerma pois. Ei ainakaan jää välille. Toisaalta, aina on sähköä jossain ja latauskaapelit kulkevat matkassa. Hätätilassa siis sähköä saa melkein mistä tahansa pistokkeesta.

Hyvin hiljaista menoa.
Sähköautolla ajaminen on erilainen kokemus, sillä se on täysin hiljainen maailma. Ei kuulu moottorin starttiääntä eikä moottori hurise. Tässä piilee toisaalta myös pieni riski, sillä liioin ei muu liikenne kuule hiljaisen ajokin lähestymistä. Joskus voi tulla yllättäviä kohtaamisia jalankulkijoiden tai pyöräilijöiden kanssa. Se kannattaa sähköautoilijan aina muistaa ja yrittää ennakoida tilanteet.
Teslan kyydissä ei sitten juuri muuta huomautettavaa löydykään. Hyvä ajettavuus niin maantiellä kuin taajaman kaduilla, hyvä näkyvyys ja hyvä pito, kiihtyykin vikkelästi. Vähän naiskuski kaipasi auton sisälle pikkutavaroille säilytyslokeroita lisää. Toisaalta kassit ja laukut kulkevat mallikkaasti tilavissa tavaratiloissa, perinteisen konepellin alla auton etuosassa ja takana.
Hiljaisuuden ohella sähköauton käytöstä ei synny ilmaa pilaavia päästökaasuja. Kannattaa ottaa kokeiluun ja harkintaan, kun siihen on kerrankin tilaisuus.
(Jaspis)

 

www.poronplugari.fi

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Lyhyesti Leviltä

 
LeviNYT!  
Postiosoite: Luhtapolku 7
  99140 Köngäs
Puh: 040 8482 445
© Luhtaway Media & Tekniikka Oy 2017
Nettitaivas