Levinyt!
 

Lapin ja Levin matkailu panostaa vahvasti Saksan markkina-alueeseen

12.04.2018

Myyjät tutustuvat tuotteeseen.

DER Touristik, yksi Saksan suurimmista matkanjärjestäjistä, lennätti yhteistyössä Visit Finlandin, Finnairin ja Levin Matkailun kanssa 100 matkatoimistotyöntekijää Suomen Lappiin 4.–11. huhtikuuta tutustumaan kohteeseen ja palveluihin paikan päällä. Campus Live -tapahtuman tarkoituksena on tukea lupaavassa kasvussa olevaa saksalaisten matkailijoiden talvimatkustusta Lappiin sekä pohjustaa kesätuotannon kehittämistä ja matkailusesongin pidentämistä.

dertouristik_ryhmä

Tapahtuma on osa DER Touristikin omaa laajaa koulutuskokonaisuutta, jossa perehdytään tiettyyn matkailukohteeseen. Kaikkiaan DER Touristikilla on Saksassa noin 9 500 omaa matkatoimistoa. Kohdealuekoulutus puolestaan sisältää verkkokursseja ja infotilaisuuksia matkatoimistojen työtekijöille. Valitut matkatoimistojen työntekijät viipyivät pohjoisessa viikon ja ohjelma sisälsi myös kuusi tutustumiskohdetta eli Harriniva, Inari, Iso Syöte, Rovaniemi, Salla ja Saija sekä Ylläs. Tutustumismatkojen jälkeen kaikki kokoontuivat yhteen Leville, jossa ohjelmassa oli aktiviteetteja, hotellikierroksia ja työpajoja.

Yhteistyön tarkoitus synnyttää kestävää kysyntää.

– Meille on erittäin tärkeää, että matkatoimistojemme työntekijät pääsevät itse kokemaan myymänsä tuotteen paikan päällä. Kokemuksen jälkeen myyjistä tulee ikuisia Lapin ystäviä, sanoo DER Touristikin Pohjoismaiden ja Baltian maiden johtaja Philipp Detmer.

Myös Finnairin saksankielisten markkinoiden johtaja Jan Pellinen on tyytyväinen projektiin ja toivoo sen vahvistavan yhteistyötä kumppaneiden välillä entisestään. Pellisen mukaan on tärkeää luoda mahdollisimman kestävä kysyntä, joka kantaa pitkään.

Campus Liven edelläkävijä Dertour Akatemia järjestettiin 10 vuotta sitten Levillä ja Helsingissä 1998. Business Finlandin Visit Finland -yksikön johtaja Paavo Virkkunen oli yhteistyössä silloisen Matkailun edistämiskeskuksen (MEK) kanssa järjestämässä tapahtumaa.

– Campuksella on minulle henkilökohtaisestikin suuri merkitys. Uskon, että tämä vaikuttaa merkittävästi saksalaisen ympärivuotisen matkailukysynnän stimuloimiseksi Suomeen. On hienoa, että tuotekoulutus tapahtuu näin perusteellisesti, palvelutuottajiin ja heidän tuotteistoihinsa konkreettisesti tutustuen. Tämä on upea panostus suomalaisilta matkailupalvelutuottajilta ja erinomainen mahdollisuus oppia kansainvälisten asiakkaiden jatkuvasti kehittyvistä odotuksista palvelusisältöjen suhteen, Virkkunen sanoo.

Virkkusen mielestä suomalaiset voivat olla jo todella ylpeitä matkailuosaamisestaan ja tuotteistaan, selkeästi matkailun laatukoulutus tuo tuloksia. Virkkunen muistuttaa, että Suomen Lappi on silti pieni osa ja kohdealue esimerkiksi DERTouristikin muusta myynnistä ympäri maailmaa.

– Hyvää yhteistyötä tarvitaan läpi koko rintaman, koko ketjun on toimittava eli kohteen saavutettavuus, liikenne, laatutaso, tarjonta, palvelut, ruoka. Kaiken on pelattava hyvin yhteen, sillä kilpailu on kova eri kohteiden välillä. Nykyinen milleniaali matkailija haluaa olla yksilöllinen, mutta käyttäytyy lopulta kuitenkin laumana. Eli kun löydetään hyviä kohteita, muut seuraavat perässä etsimässä yksilöllisyyttä.

Lapin merkitys kasvussa.

Nykyinen Saksan projekti sai alkunsa vuosi sitten maaliskuussa 2017 maailman suurimmilla matkailumessuilla ITB Berliinissä. Saksan merkitys Leville on kasvanut vuosittain eritoten talvikauden suorien lentoyhteyksien ansiosta. Levin Matkailun kehitysjohtaja Maija Palosaari odottaa Saksan markkinoilta uusia avauksia myös lumettomalle kaudelle 2019 ja DER Touristikin ollessa isossa roolissa.

DER Touristikin Euroopan kohdejohtaja Dino Steinkamp oli erittäin tyytyväinen, että Campus live toteutui tähän aikaan vuodesta.

dertouristik

– Oli aivan loistavaa päästä Lappiin tähän vuodenaikaan, kun on valoisaa ja vielä lunta. Olin täällä 10 vuotta sitten, jolloin oltiin pimeän aikaan alkutalvesta. Levi tuntuu kehittyneen entistä parempaan suuntaan, täällä on mainio infra ja matkailijalle myös muutakin tekemistä, on kauppoja ja kuitenkin villi luonto on vain muutaman minuutin matkan päässä tästä keskustasta.

Jyrki Oksanen toimii Visit Finlandin markkinointiedustajana Keski-Euroopassa ja hänelle on Saksan markkina erityisen tuttua.

– DER Touristik on koko Suomelle erittäin tärkeä toimija, joten meidän on oltava heidän tuotannossaan niin hyvin esillä kuin vain pystytään. Nyt meillä on isoja ambitioita kesän suhteen, sillä 60 % saksalaisista tulee kesäkaudella Suomeen, ja kesää jatketaan syksyllä. Sulan maan kausi revontulineen on myös kiinnostava.

Mika Laasonen, Levin Matkailu Oy:n toimitusjohtaja sanoo myös, että onhan se nyt ihme, kun aikanaan kesä oli Lapin kärkituote, ettei sitä saataisi myös nyt nousuun, kun talvi jo vetää.

Saksa on Suomen matkailun tärkeimpiä lähtömarkkinoita.

Vuonna 2017 saksalaisten yöpymiset Suomessa kasvoivat yli 15 % ja he olivat toiseksi suurin ulkomainen matkailijaryhmä venäläisten jälkeen 622 900 yöpymisellä.

Saksalaiset matkailevat koko Suomessa, mutta matkustaminen Lappiin on lisääntynyt viime vuosina suorien lentoyhteyksien ansioista. Perinteisten kiertomatkojen ja mökkilomien lisäksi saksalaiset ovat kiinnostuneita erilaisista aktiviteeteista ja erikoismajoituksista.

Saksalaiset ovat perinteisesti matkailukansaa, maan talous on hyvällä mallilla ja kuluttajat ostovoimaisia. Saksalaisten voi olettaa matkustavan Suomeen myös tulevina vuosina. Finnair on lisännyt lentoja Saksan ja Suomen välillä, ja lentää nyt kuuteen kohteeseen Saksassa.

Jaspis Toivonen

www.visitfinland.fi

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Etusivun näytteet

 
LeviNYT!  
Postiosoite: Luhtapolku 7
  99140 Köngäs
Puh: 040 8482 445
© Luhtaway Media & Tekniikka Oy 2018
Nettitaivas