Levinyt!
 

Sähköauto on tätä päivää, mutta miltä kuulostaisi sähkökäyttöinen Bandwagen?

23.03.2016

Immelkartano sai käyttöönsä Nissanin täyssähköauton.

– Siinäpä toinen on syöppö ja toinen ei, Immelkartanon yrittäjä Esko Takkunen virnistää ja osoittaa kahta vierekkäin seisovaa ajoneuvoa.

Toinen ajoneuvoista on Nissan Evalia täyssähköauto, johon mahtuu seitsemän ihmistä. Takkunen kertoo, että sähkökäyttöinen Nissan-tila-auto tuli Immelkartanon käyttöön PlugIt Finlandin ja Nissanin aloitteesta.

immelkartano ajokit

Immelkartanon yrittäjä Esko Takkunen on tyytyväinen sähköautoon, samoin 12-viikkoinen itäsiperianlaika Siru. Nissanin täyssähköauton kyytiin mahtuu seitsemän henkeä. Tila-auto liikkuu näppärästi ja tarvittaessa ripeästi.

– Oikein hyvin on toiminut, virta riittää hyvin, Takkunen kehuu autoa, ja toteaa, ettei auto ajettavuudeltaan eroa normaalista.

– Hiljainen se on, ja kulkee. Sakot saa, jos kaasua painaa, Takkunen naurahtaa.

Asiakaskuljetuksissa ja työajossa.

Tila-auto on Immelkartanon käytössä työajoja ja asiakaskuljetuksia varten. Takkunen toteaa, että asiakkaat eivät paljoa ihmettele sähköautoa.

– Porschen miehet kiinnittivät kyllä huomiota, mutta ei sitä muuten ihmetellä. Muualla Euroopassa sähköautot ovat sen verran yleisempiä, lähinnä ihmisiä kiinnostaa, miten tämä näissä olosuhteissa oikein toimii, ja toimiihan tämä.

Takkunen ei tyrmää ajatusta, että Immelkartanon käytössä voisi jatkossakin olla täyssähköauto.

Entäpä, miltä kuulostaisi Nissanin vieressä seisova ohjelmapalvelukäyttöön tarkoitettu telakuorma-auto, Bandwagen, sähköversiona? Takkunen toteaa, ettei se ainakaan tällä hetkellä taida olla mahdollista. Tela-ajoneuvon liikuttamiseen tarvittaisiin liuta akkuja, mikä taas tarkoittaisi lisää painoa. Lisäksi eteen tulisi tilaongelma, sillä akut pitäisi jonnekin sijoittaa.

– Toisaalta vääntöähän sähkömoottoreista kyllä löytyy, Takkunen miettii.

Hän sanoo, ettei Bandwagenilla ajaminen ole lainkaan vaikeaa.

– Sen etenemiskyvystä ihmiset ovat aina ihmeissään. Moni huudahtaakin, että tällähän menee vaikka puuhun.

Arktinen kaste puhdistaa mielen ja kehon.

Kuluva sesonki on Esko Takkusen mukaan ollut Immelkartanolla hyvin kiireinen.

– Hiihtolomat olivat vilkkaita ja nytkin on ollut kiireistä. Ulkomaalaisten osuus on kasvanut, muualta tulleet ovat paikanneet venäläisten vähyyttä, Takkunen sanoo.

Immelkartanon toiminta lähti käyntiin vuonna 1995. Ajat ovat siitä muuttuneet melkoisesti.

– Alkuvuosina tein muitakin töitä, mutta kolme vuotta ensimmäisen saunan rakentamisen jälkeen olen tehnyt pelkästään tätä. Sen olen huomannut, että matkailijat tekevät varauksia hyvin lyhyellä varoajalla, tempo on paljon kovempi, Takkunen juttelee muutoksista.

immelkartanoavanto

Kaivoslaitevalmistaja Liebherr-Mining Equipmentn myynti- ja projektijohtaja Claus-Dieter Homberg sai kokea arktisen kasteen.

Nyt, parikymmentä vuotta Immelkartanon ensimmäisen saunan rakentamisen jälkeen, yritykseltä löytyy savusauna, lauttasauna, jolla voi kesäaikaan ajella järvellä, ulkoporeallas sekä avanto. Saunaelämysten lisäksi tarjolla on kelkkavuokrausta, safareita, syömistä ja majoitusta. Takkunen sanoo, että Immelkartano tarjoaa lisäksi kelkkojen talvisäilytystä.

– Säilytykselle on ollut kysyntää, ihmiset eivät halua jättää kelkkoja mökin nurkalle sään armoille.

Ohjelmistoon kuuluu myös arktinen kaste.

– Sitten on lisäksi arktinen kaste. Se puhdistaa sielun, mielen ja kehon, ehkä omatunnonkin. Kaste on karaiseva ja lämmin, kosteakin, ja se tehdään aina ennen saunaa, Takkunen vihjaa.

Henri Jokela

vihreakaista.fi

immelkartano.fi

 

 

 

 

 

 

 

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Lyhyesti Leviltä

 
LeviNYT!  
Postiosoite: Luhtapolku 7
  99140 Köngäs
Puh: 040 8482 445
© Luhtaway Media & Tekniikka Oy 2017
Nettitaivas