Levinyt!
 

Etelärinteellä huhkittu kesällä, nyt saa talvi tulla!

08.10.2015

Leevilandia on lasten pienoishiihtokeskus.

Levi Ski Resortin henkilökunta on ahertanut jälleen pitkin kesää. South Pointille on toteutettu viime talven kokemusten pohjalta parannuksia, jotka tekevät laskettelusta entistä sujuvampaa. Leevilandiasta on rakentumassa lasten pienoishiihtokeskus, johon tulee myös pienille taitureille oma Mini park.

Levi South -tuolihissin lähtömaton ja portin väliä on pidennetty ja yläaseman poistumisaluetta levennetty sekä muotoiltu viettäväksi tietäen hissiin nousemisen ja poistumisen sujuvan jatkossa entistä jouhevammin. Yläasemalle rakennetaan tuulisuojat, joten hissiä voidaan käyttää turvallisesti kovemmallakin tuulella.

Etelärinteen sompahissi on siirretty Leevilandian mattohissin yläpuolelle, joten aloittelevan laskettelijan polku kulkee South Pointilla loogisesti oikealta vasemmalle rinteen alta katsottaessa. Ensiaskeleet otetaan mattohississä, minkä jälkeen siirrytään sompaan, siitä ankkurihissiin ja lopulta tuolihissiin.

- South Pointin ankkurihissin oikeanpuoleisen rinteen numero 8,2 alaosa on tehty lasten rinteeksi, jolloin tuolihissiä käyttäville on saatu lisätilaa päärinteessä. Leevilandia erottuu nyt entistä paremmin omaksi alueekseen. Alueen lumetusta ja valaistusta on myös parannettu, sanoo rinnepäällikkö Hannu Mäkitalo.

Uusi rinnekone säästää polttoainetta ja luontoa.

- Myös siirtymä Levi Southin yläasemalta hissin 11 ala-asemalle on valaistu, joten nyt voi siirtyä valoissa tuolihissistä gondolille. Maailmancup-rinteen profiilia muokataan lumirakenteilla kilpailuja varten. Siihen tulee kumpuja ja kallistuksia, mikä tekee kisarinteestä entistä haastavamman.hybridikoneuutuus

- Uusi Kässbohrer 600+ on Suomen ensimmäinen sähköllä ajettava rinnekone, mikä tarkoittaa entistä vähemmän päästöjä ja pienempää polttoaineen kulutusta, sanoo rinnepäällikkö Hannu Mäkitalo.

Ensi talvena Levin rinteiden kunnosta pitää huolta Suomen ensimmäinen sähköllä ajettava rinnekone Kässbohrer 600 E +. Koneen dieselmoottori pyörittää generaattoreita, jotka tuottavat sähköä sillä toimiville vetomoottoreille. Hydrauliikalla toimivissa laitteissa hyötysuhde on 65 %, sähkömoottorissa 94, mikä tarkoittaa viidenneksen säästöä polttoaineen kulutuksessa sekä vähemmän päästöjä. Laitteen vetomoottori muuttuu alamäessä generaattoriksi, ja siitä tuleva sähkövirta hyödynnetään lumenmurskaimen pyörittämisessä.

- Uusi laite on aivan samanlainen ajaa kuin muutkin koneemme, mutta sen erottaa vihreästä väristä. Se on varustettu lumensyvyysmittauslaitteilla, jotka meillä oli tätä ennen jo kahdessa koneessa. Laitteiden ansiosta vältetään hukkalumen tykittäminen rinteeseen, kun koneelta voidaan nähdä selkeästi, koska lunta on tarpeeksi, Mäkitalo sanoo.

Laitteet on viritetty.

Levi Black, etu- ja etelärinne sekä ensilumenlatu saavat ensimmäisenä lumipeitteen.

Levin reiteistä ja lumetuksesta vastaava Hannu Levinheimo oli syyskuun lopussa valmistelemassa ensilumenladun lumetusjärjestelmää talvea varten. Latu lähtee Hullu Poro Areenan edestä ja kiertää Ylä-Levin rakennuskaava-alueen, sen alkuosaan valmistunut lumetusjärjestelmä otetaan käyttöön heti pakkasten tullessa.

- Rinteisiin on vedetty uusia lumetuslinjoja 600 metriä, mistä 450 metriä Leevilandiaan. Hissin numero 9 yläpäähän on myös tehty uutta lumetuslinjaa, jotta rinne kestää valtavan suosion saaneen tuolihissin käyttäjien rasituksen. Alueelle on rakennettu viisi uutta vedenottopistettä. Nyt odotetaan pakkasia, että päästään lumettamaan, sanoo Levinheimo.

Rinteissä lumetus panostetaan aluksi Levi Blackiin, etelärinteille sekä eturinteeseen. Koska tuolihisseillä ja gondolilla ei tarvita nousulatuja, lumetuksessa voidaan panostaa siellä nimenomaan rinnealueille. Ensilumenladun 3 ensimmäistä kilometriä valmistuvat pakkasten tullessa 4–5 vuorokaudessa.

eturinteenlumetus

Levin eturinteen lumetus käynnistyi tänä vuonna keskiviikkona 7. lokakuuta.

- Levi Blackin lumetus on maailmancupin vuoksi ykkösasia, siellä odottaa valtavasti sekä automaattista että siirrettävää kalustoa. Vedensaanti sekä lumetuskompressorit on viritetty kaikissa rinteissä nyt sille mallille, että järjestelmästä saadaan kaikki irti alusta saakka. Kunhan lämpötila laskee alle miinuskolmen, esijäähdytyksellä varustettu kalusto saadaan jo käyttöön. Sitä lämpimämmällä säällä lumen teko ei ole järkevää.

Timo Koivisto

Jaa uutinen:

Jaa Facebookissa Jaa Twitterissä

Selaa uutisryhmää Etusivun näytteet

 
LeviNYT!  
Postiosoite: Luhtapolku 7
  99140 Köngäs
Puh: 040 8482 445
© Luhtaway Media & Tekniikka Oy 2017
Nettitaivas